tisdag 8 mars 2016

Vernissage för utställningen "Vintersport, då och nu"


Förra veckan hade vi vernissage för vår uppskattade egengjorda utställning "Vintersport, då och nu".


På utställningen kan man ta del av porträtt på vintesportslegender med citat, läsa böcker om vintersport, gå tipspromenad, samt se bilder och läsa om vasaloppet och vinter-OS genom tiderna.





Bland annat kan man få se dessa porträtt av både äldre och yngre vintersportslegender



"Jag tränade 360 dagar om året, även på födelsedagen och på julafton. De andra fem.. ja, jag tränade lite då också!"

 

”Skidkungen” Sixten Jernberg om sina träningsrutiner





”Det bästa sätter att beskriva känslan är att åka upp till 13:e våningen i en byggnad, sätta sig i en bil och köra ut bilen och sedan landa säkert. Det är i stort sett vad det handlar om.”


 Backhopparen Todd Lodwick om sin sport



"Om du fråg så jävla dumt så slut ja åk.”

-Sagt av Ingemar Stenmark till Sven ”Plex” Petersson s
om svar på frågan varför han inte vann


Dessa fina Limexskidor, stavar och pjäxor stoltserar nu i vår entré







Visst har både sporterna och dess utrustning förändrats genom åren!






  



Vi hade turen att komma över ett gammalt videoklipp från första Vasaloppet, år 1922 då Ernst Alm oväntat vann!




Eller som han själv uttryckte det:
 
”Det var väldigt roligt att åka in i Mora där alla hejade så på mig. Men jag känner mig lite olycklig för att jag i hastigheten nog knuffade till en dam som kom fram och kastade en lagerkrans över mig. Visste inte om den ceremonien, hade ju inte räknat med att vara först…”




Till utställningen hör även tipspromenad i trapphuset med samma tema! Fina priser delade ut :)





Självklart bjöd vi på varm blåbärssoppa och lite torkad frukt som energihöjare!








Solen sken in på vårt uppskattade bokbord!





Utställningen och tipspromenaden finns att se under hela mars och en bit in i april!
Kom gärna och titta :)




// Trivselvärd Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar